ANJA MYSTERY'S OPEN PARANORMAALBOEK
Copyright 2005 Stealth Design Belgium. All Rights Reserved.
De natuur als apotheek.


Vruchten, groenten, noten, zaden en andere ingrediŽnten zijn niet alleen lekker om hun smaak, maar spelen stuk voor stuk een belangrijke rol bij het helpen voorkomen en bestrijden van allerlei ziekten.

Zelfs het saaiste ingrediŽnt is een farmaceutische fabriek die honderden verschillende stoffen maakt en herbergt, de zo genoemde fytovoedingsstoffen( fyto betekent plant)

Het gaat niet alleen om de vitaminen die op zo'n wonderbaarlijke manier in bladeren, wortels, vruchten, noten en zaden worden gemaakt, maar ook om de ingewikkelde chemische stoffen die de gezondheid bevorderen.

Zo hebben vitamine A en het plantaardige bŤta-caroteen allerlei specifieke kankerbestrijdende eigenschappen.

Andere carotenoÔden, zoals luteÔne, xeaxanthine en lycopeen beschermen de ogen en het hart.

Vitamine C staat bekend als antixidant en beschermer, maar uit onderzoek blijkt dat in de gebieden waar de voeding veel vitamine C bevat, minder kanker voorkomt.

Tot voor kort wist men alleen dat vitamine E belangrijk was voor de voortplanting bij dieren, er waren geen vergelijkbare onderzoeksresultaten bij mensen. Maar nu weten we dat deze vitamine ook onmisbaar is in de strijd tegen hartaandoeningen. En zo werden tekort aan foliumzuur en selium destijds ook afgedaan als betrekkelijk onbelangrijk. Inmiddels is bekend dat deze goed beschikbare voedingsstoffen precies het verschil tussen goede gezondheid en een levensbedreigende ziekte kunnen betekenen.

De onderstaande lijst geeft weer wat er is terug te vinden in welke soort fruit of groenten( verse)

Aardbeien

Bron van : artritisremmende fytochemicaliŽn, bŤta-caroteen, vitamine C en E
Abrikoos

Bron van : bŤta-caroteen, ijzer, kalium, vezels
Ananas

Bron van : enzymen : vooral bromeline dat helpt tegen keelonsteking, artritis en wondjes, vitamine C
Appels

Bron van : carotenen, pectine, kalium, vitamine C
Artisjokken

Bron van : inuline, ijzer, fosfor
Copyright 2005 Stealth Design Belgium. All Rights Reserved.
Asperges

Bron van : foliumzuur, kalium, fosfor, riboflavine, vitamine C
Bananen

Bron van : energie, vezels, foliumzuur, magnesium, kalium, vitamine A
Basilicum

Bron van : Etherische olieŽn : linalol, limoneen, estragol
Topinamboer

Bron van : bŤta-caroteen en andere carotenoÔden, kankerbestijdende fytochemicaliŽn, eiwit, vitamine C en E
Biergist

Bron van : B-vitamine, biotine, foliumzuur, ijzer, magnesium, zink
Bieslook

Bron van : bŤta-caroteen, kankerbestrijdende fytochemicaliŽn, vitamine C
Boerenkool

Bron van : bŤta-caroteen, calcium, kankerbestrijdende fytochemicaliŽn, foliumzuur, ijzer, fosfor, zwavel, vitamine C
Bosbessen

Bron van : bacteriewerende en kankerbestrijdende fytochemicaliŽn,carotenoÔden, vitamine C
Bosuitjes

Bron van : kankerbestrijdende fytochemicaliŽn, vochtafdrijvende, artritis-en onstekingremmende stoffen, foliumzuur, kalium, vitamine A en C
Brandnetel

Bron van : bŤta-caroteen, calcium, ijzer, vitamine C
Brocolli

Bron van : kankerbestrijdende fytochemicaliŽn, foliumzuur, ijzer, kalium, riboflavine, vitamine A en C

Citroen

Bron van : bioflavonoÔden, limoneen, kalium, vitamine C
Cramberrys

Bron van : kankerbestrijdende fytochemicaliŽn, urinewegbacteriŽn bestrijdend, vitamine A
Dadels

Bron van : vezels, foliumzuur, vruchtensuiker, ijzer, kalium
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen


Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen

Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen






Druiven

Bron van : natuurlijke suikers, krachtige flavonoÔden, vitamine C
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen

Gember

Bron van : zingibereen en gingerol die bloedsomloop stimuleren
Gemengde slabladeren

Bron van : calcium, foliumzuur, fosfor, kalium, slaapbevorderende fytochemicaliŽn ( de dokerste bladeren bevatten de meeste voedingsstoffen), vitamine A en C

Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Grapefruit

Bron van : bŤta-caroteen, bioflovnoÔden- vooral narigine dat het bloed verdunt en het cholestroral verlaagt, vitamine C
Jonge kool

Bron van : bŤta-caroteen, kankerbestijdende fytochemicaliŽn, carotenoÔden, ijzer, vitamine C
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen

Kaneel

Bron van : cumarinen, tanninen en etherische oliŽn met lichte rustgevende/pijnstillende en bloeddrukverlagende werking
Kersen

Bron van : kankerbestrijdende fytochemicaliŽn, flavonoÔden, magnesium, kalium, vitamine C
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen

Kiwifruit

Bron van : bŤta-caroteen, bioflavonoÔden, vezels, kalium, vitamine C
Knoflook

Bron van : bacterie-en schimmelwerende zwavelbestanddelen, fytochemicaliŽn die kanker en hartziekten bestrijden
Kijk ook bij vitaminen en mineralen

Kokosmelk

Bron van : calcium, magnesium, kalium, kleine hoeveelheden B-vitaminen
Komkommer


Bron van : foliumzuur, kalium, siliciumdioxide, enige bŤta-caroteen in de schil
Kijk ook bij vitaminen en mineralen

Koolraap

Bron van : kankerbestrijdende fytochemicaliŽn, foliumzuur, kalium, vitamine C
Verschillende koolsoorten

Bron van : kankerbestrijdende fytochemicaliŽn, foliumzuur, kalium, vitamine A, C en E


Kijk ook bij vitaminen en mineralen

Koriander

Bron van : cumarinen, flavonoÔden, linalol
Kruidnagel

Bron van : etherische olie ( vooral eugenol) met ontsmettende, bacteriewerende en pijnstillende eigenschappen. Gaat ook misselijkheid tegen

Kummel

Bron van : flavonoÔden met etherische oliŽn die darmgas en darmkrampen verminderen
Limoen

Bron van : bioflavonoÔden, limoneen, kalium, vitamine C
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen

Melk

Bron van : calcium, eiwit, riboflavine, zink
Mango

Bron van : bŤta-caroteen, flavonoÔden, kalium, andere antioxidanten, vitamine C
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen

Meloen

Bron van : foliumzuur, kalium, kleine hoeveelheden B-vitamine, vitamine A en C
Mierikswortel

Bron van : natuurlijke anibiotische, beschermende fytochemicaliŽn, vitamine C


Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen

Nootmuskaat

Bron van : myristicine : stemming verbeterend en zeer hallucinogeen, fytochemicaliŽn die de slaap en spijsvertering bevorderen
Paardebloem

Bron van : bŤta-caroteen, vochtafdrijvende en leverstimulerende fytochemicaliŽn, ijzer, andere carotenoÔden
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen

Paprika

Bron van : bŤta-caroteen, foliumzuur, kalium, fytochemicaliŽn die bloedstolsels, beroertes en hartaandoeningen helpen voorkomen, vitamine C
Paranoten

Bron van : eiwit, selium, vitamine B en E
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen

Pasievrucht

Bron van : bŤta-caroteen, ontsmettende, kalmerende, licht laxerende fytochemicaliŽn, vitamine C
Peer

Bron van : vezels , vitamine C
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen

Pepermunt

Bron van : krampwerende etherische oliŽn, flavonoÔden, menthol
Perzik

Bron van : bŤta-caroteen, flavonoÔden, vitamine C
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen

Peterselie

Bron van : calcium, ijzer, kalium, vitamine A en C
Pinda's

Bron van : B-vitaminen, foliumzuur, eiwit, ijzer, zink
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen

Pompoen

Bron van : foliumzuur, kalium, kleine hoeveelheden B- vitamine, vitamine A en C
Prei

Bron van : artritis- en onstekingremmende stoffen, kankerbestrijdende fytochemicaliŽn, foliumzuur, kalium, vochtafdrijvende stoffen, vitamine A en C
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen

Pruimen

Bron van : bŤta-caroteen, appelzuur : goed voor de spijsvertering, vitamine C en E

Radijs

Bron van : ijzer, magnesium, fythochemicaliŽn die de galsblaas stimuleren en slijmvliezen herstellen, kalium, vitamine C
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen

Rammenas

Bron van : ijzer, magnesium, fythochemicaliŽn die de galsblaas stimuleren en slijmvliezen herstellen, kalium,vitamine C
Rooie biet

Bron van : bŤta- caroteen, calium, foliumzuur,ijzer, kalium, vitaminen B6 en C
Kijk ook bij vitaminen en mineralen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen

Rozemarijn

Bron van : flavonoÔden, etherische oliŽn : borneol, kamfer, limoneen
Kijk ook bij vitaminen en mineralen

TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
TOP
 
 
 
 
 
 
A-B-C

D-E-F

G-H-I

J-K-L
M-N-O

P-Q-R